Monday, September 14, 2009

PROGRAM JEJAK PEJUANG KE GALERI TUN MUSTAPHA














14 September 2009: Program Jejak Pejuang di Galeri Tun Mustapha yang terletak di Bangunan Tun Mustapha Teluk Likas dianjurkan oleh Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Sepanggar dengan kerjasama Galeri Tun Mustapha. Seramai 100 orang eserta lawatan terdiri daripada pelajar tahun 6 SK Pg Siti Hafsah Karambunai dan SK Darau Menggatal.

Lawatan ini diadakan sempena sambutan Bulan Kemerdekaan yang ke 52 dan sambutan Hari Penubuhan Malaysia ke 46 pada 16 September 2009. Jejak pejuang kali ini membawa pelajar mengenali lebih dekat seorang tokoh pemimpin besar Negeri Sabah yang digelar 'Bapa Kemerdekaan'.

Saya berharap lawatan ini akan memudahkan pelajar memahami perjuangan yang telah dilalui oleh Allahyarham Tun Mustapha dan rakan-rakan pemimpin lain sehingga berjaya memerdekakan Negeri Sabah.

Program ini terbahagi kepada dua segmen iaitu lawatan bahan pameran di galeri dan tayangan video korporat Yayasan Sabah dan video Galeri Tun Mustapha.

Selain pelajar beberapa orang guru pengiring dari kedua buah sekolah juga turut serta. Saya merakamkan jutaan terima kasih kepada pihak SK Pg Siti Hafsah Karambunai dan SK Darau Menggatal kerana sudi menyertai lawatan tersebut.

Semoga lawatan ini akan meningkatkan semangat patriotisma di kalangan pelajar dan memahami erti perjuangan seorang negarawan dengan harapan mereka akan menjadi pemimpin yang memahami aspirasi rakyat disuatu hari kelak.

Marilah kita sedekahkan Surah Ummul Kitab AL-FATIHAH kepada Allahyarham Tun Datu Hj Mustapha Datu Harun semoga rohnya dicucuri Rahmat. Amin.

Salam perjuangan, selamat Hari Kebangsaan dan menyambut Hari Malaysia.

No comments:

Post a Comment